Friday, December 30, 2011

SELAWAT TAFRIJIYAH

Selamat beramal.

Terima kasih pada sahabat saya yang telah memperkenalkan selawat ini bertahun yg lepas.
 Moga Allah memberi ganjaran yang selayaknya buat dia.

Wednesday, December 28, 2011

Cod Liver Oil => GOOD

It is one of the most reliable and concentrated food sources of four nutrients that are essential to human health: DHA, EPA, vitamin A, and vitamin D. These four nutrients are needed for:

  • Healthy skin
  • Strong bones and teeth
  • Healthy joints
  • A healthy cardiovascular system
  • A healthy nervous system and prevention of depression and other mood disorders
  • A healthy digestive tract



    DHA is a fatty acid that is essential to the health of your nervous system and eyes.
    It is vital to preventing depression. If you suffer from intermittent or chronic depression, you want to get DHA through your diet every day.
    If you're pregnant or you plan on getting pregnant, it's best that you eat foods with DHA on a regular basis in order to support proper development of your baby’s nervous system and prevent depression during pregnancy and after your baby arrives. I am convinced that the vast majority of cases of post partum depression can be avoided just by ensuring adequate intake of DHA.

    EPA is a fatty acid that promotes a healthy cardiovascular system and decreases inflammation throughout your body. Its anti-inflammatory properties make EPA especially helpful to people who suffer with arthritis. EPA is also closely linked with your emotional health, with many studies showing that it plays a strong role in preventing depression.

    Vitamin A is necessary for proper vision, healthy skin, and strong mucosal linings, including the lining of your digestive tract. Many skin and digestive disorders cannot fully heal without adequate vitamin A intake.

    Vitamin D is needed to reduce risk of virtually every type of cancer.

    Vitamin D is essential to maintaining strong bones and teeth. It enhances the strength and efficiency of your immune system, and decreases your risk of developing autoimmune conditions. Vitamin D helps your body regulate its blood sugar levels, playing an important role in preventing type 2 diabetes. Finally, vitamin D is one of several nutrients that are necessary for preventing high blood pressure.                                                                                                                           


  • REFERENCE and RESOURCE : http://drbenkim.com/codliveroil.html

motivate yourself..

Thursday, December 22, 2011

a muslim's PRISON

minggu kuliah semester ke-5 berakhir..

Assalamualaikum.. 
lama x mencoret di sini. sibuk yg kadang2 ku fikir, "apa aku betul2 sibuk?" 
Minggu ni minggu ke-14 kuliah, jadi minggu depan 'revision week' sebelum final exam untuk sem ni. Terasa sangat lama dah saya di universiti ini.. 

Gambar lama, masa ni masih lg first year.
Sekarang saya dah tahun tiga, banyak yang saya belajar sama ada dari dewan kuliah atau aktiviti luar. 

Gathering dgn sahabat2 seperjuangan. =)
Moga ilmu yang ku kutip di varsiti ini bermakna untuk kehidupan akan datang. Selepas habis kuliah, perlu ulang kaji semula, buat bekalan peperiksaan. 



JOM BELAJAR RAJIN-RAJIN YE!!!



*niatkan belajar kita kerana Allah, insyaAllah berkat.

Monday, December 12, 2011

bersabarlah dan yakinlah pada janji TuhanMu


Firman Allah dalam surah Ar-Ra’du ayat 28
Maksudnya : " Orang-orang yang beriman menjadi tenteram dengan mengingati Allah, ingatlah bahawa dengan mengingati Allah itu tenteramlah hati. "






Friday, December 9, 2011

Sunnah Orang berjuang -HIJJAZ



Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela tauhid

Dipisah dia berkelana
Dibelenggu dia uzlah menagih mehnah
Namun jiwa tetap mara memburu cinta
Membara demi Allah dan rasulNya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti 
Tenang resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

*Chorus
Malamnya bagai rahib merintis sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa dirimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan
Dunia yang fana...atau syurga

Monday, December 5, 2011

KEMBARA hijRAH

jom puasa sunat...

.:|:. JOM PUASA 9 & 10 MUHARRAM .:|:. 

~* Puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram)

Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)

~* Puasa hari Tasu'a (Tanggal 9 Muharram)

Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharram." (Riwayat Ahmad dan Muslim)

~♥> Puasa sunnat pada hari ke-10 Muharram hendaklah digabungkan dengan hari sebelumnya iaitu pada hari ke-9 atau dengan hari selepasnya (yakni hari ke-11) dan lebih baik lagi dikerjakan tiga hari berturut-turut iaitu ke-9, ke-10 dan ke-11. Jika ditunggalkan 10 Muharram sahaja maka hukumnya MAKRUH kerana menyerupai amalan orang Yahudi.

✿ Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: "Berpuasalah pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan jangalah menyamai perbuatan orang Yahudi; oleh itu berpuasalah sehari sebelum dan sehari sesudahnya." (Riwayat Imam Ahmad)

p/s : *
kalau x dapat puasa pada 9 Muharram, boleh juga digandingkan 10 Muharram dengan 11 Muharram..x semestinya berpuasa berturut-turut 9,10 dan 11 muharram tu..asalkan digandingkan dgn 10 muharram itu pun sudah memadai..semata2 hanya utk membezakan puasa dengan org Yahudi* :)

SELAMAT BERPUASA SUNNAT :)

Friday, November 25, 2011

1432Hijrah akan pergi.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambanya.

Ahad ini akan bermulanya tahun baru 1433HIJRAH. 
Bersediakah kita nak melangkah ke tahun itu...??

Pada masa ini, wajar kiranya kita melihat ke belakang apa yang telah kita lakukan selama tahun ini. Periksa semula, apa yang baik, apa yang tidak baik. Sifat yang tak elok, wajar kita tinggalkan.



untuk tahun baru ini, apa matlamat kita?? 

Matlamat saya insyaAllah secara general:
  •  Akademik perlu lulus cemerlang
  • Ibadah wajib kena jaga ,ibadah sunat kena tingkatkan
Azam saya yang khusus juga ada, tetapi biarlah ia buat saya seorang. =)

Akhirul kalam, SALAM MA'AL HIJRAH dari saya. Moga tahun baru ini membawa sinar Islam yang lebih indah. Sama-sama kita mengutip mutiara ilmu sebanyak mungkin untuk manfaat ummah. InsyaAllah.


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أُوْلَـئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat ke 218)

Wednesday, November 23, 2011

ummah di tangan wanita.



Wanita memainkan peranan yg cukup besar dalam rumah tangga. Tugasnya mendidik anak-anak agar mereka apabila besar nanti bermanfaat buat masyarakat.

Saturday, November 19, 2011

SuBUH

Alhamdulillah ... pagi ini Allah beri kesempatan dan kekuatan buat diri ini berjemaah solat subuh. Terasa dingin waktu itu, menunjukkan keindahan Islam, bahawa solat subuh berjemaah itu indah sebenarnya. Dalam kaki melangkah ke surau, teringat memori ketika sekolah menengah dahulu. Awal-awal pagi, bersiap untuk ke surau untuk berjemaah..kadang-kadang sampai berkejaran untuk mendapatkan pahala berjemaah. 

Ya Allah, aku mahu perasaan itu kembali. Masukkanlah ke dalam jiwa-jiwa ini perassan ridukan solat berjemaah. Aku rindukan saat berpagi-pagian dalam rumahMu. Ya Allah, tautkan lah hati-hati ini agar kembali dekat pada-Mu. 

Ya Allah, terima kasih atas sakit yang Kau beri, kerana ia menginsafkan diri ini hamba yang lalai dalam mengutip mutiara masa yang berharga. 

Terima kasih duhai Tuhan Rabbul 'Izzati kerana beri aku nafas untuk hari ini.
Ampunkan dosa hambaMu yang sangat kerdil ini, yang hadirnya dari air mani yang hina.


Tuesday, November 15, 2011

1...

Don't aim for success if you want it; just do what you love and believe in, and it will come naturally.


Read more:http://www.brainyquote.com/quotes/topics/topic_success.html#ixzz1diaw9HN4

aidiladha yang baru berlalu..

Bergambar selepas solat sunat aidiladha.. 
Hari ini juga saya bertemu wajah dengan seorang sepupu baru, namanya Fikri. =) Sungguh nyenyak dia tidur pada pagi Aidiladha..


Sepupu2ku masa Aidilfitri yg lepas. Yang berbaju hijau adalah abang2 fikri.
Yang di atas adalah sepupu2 saya sebelah ayah. Mereka ini majoriti lelaki.. Sebab tu, bila semua berkumpul di rumah Tok, sungguh meriah dengan suara mereka. =)




Tuesday, November 1, 2011

daku dan dr. fauziah

Assalamualaikum.. 
alhamdulillah, hari ini saya dpt jumpa dengan supervisor untuk Final Year Project, Dr. Fauziah. Berjumpa dengannya tanpa 'appointment' memang best. =) Lama jugak saya tak jumpa Dr. Alhamdulillah, saya lihat pensyarah saya ini semakin sihat. 


Banyak yang dibincangkan setelah beberapa minggu tidak bertemu. Yang pastinya saya akan ke ladang mangga di Perlis nanti, tempat yang menjadi medan Dr. membuat penyelidikan. Di sana, perlu melihat-lihat pucuk daun yang baru bertunas dan apa serangga yang suka bertenggek di situ , juga yg makan daun itu.


Pertemuan yg ringkas tapi padat. Sebelum pulang, Dr. sempat menitip pesan dan dorongan "InsyaAllah boleh buat sampai selesai." Ya, saya yakin. Saya yang memulakan, jadi saya pasti akan menghabiskan.


Persis seorang bonda, saya terlupa menyalaminya, jadi dia mengingatkan. Terima kasih Dr. 

Thursday, October 27, 2011

Mengapa dan Kenapa???

assalamualaikum.. semoga anda yang membaca contengan ini berada dalam sihat iman.. 
Sejak akhir-akhir ini, saya memang banyak post tentang motivasi. Ini kerana saya perlu bagi motivasi buat diri yang kekadang terasa nak terduduk dek kegagalan juga kealpaan sendiri. Harapan saya, moga anda tidak seperti saya.. kuatkan semangat anda dalam melakukan apa jua kerja yang anda lakukan. 


Kecantikan yang abadi 
terletak pada keelokkan adab dan 
ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak 
pada wajah dan pakaiannya. 
(Hamka)





dari saya,
marilah menuju kejayaan..tetapi kejayaan tidak datang tanpa pengorbanan..


Wednesday, October 12, 2011

yesterday is past...


masa silamku penuh liku...
hari ini
berharap untuk tidak mengulanginya
kerana
aku mahukan hari-hari yang lebih indah
dengan kejayaan

YESTERDAY IS PAST ALREADY...
TOMORROW WE DONT KNOW
BUT
TODAY IS THE REALITY

nuraini nabilah!!!
be the best...
CHALLENGE OUSELVES SO THEN WE KNOW OUR TRUE ABILITY


Friday, October 7, 2011

Aktiviti FESKUM'11 hari ini & esok

JOM SAMA-SAMA SERTAI...



dan ada banyak lagi aktiviti2 menarik....
boleh merujuk poster FESKUM'2011.. 
=)  =)  =)



Saturday, October 1, 2011

wake up or you loss it!!!

Kes A
Memang biasanya aku ligat tetapi sekarang ini aku tengah down lah. Kau teruskanlah apa yang kau rasa baik untuk persatuan kita.
Kes B
Masa belajar di luar negara dulu memang saya aktif dan sentiasa bersemangat. Keadaan sekarang berbeza. Saya ada tanggung-jawab yang terlalu banyak yang mesti ditunaikan. Kerjaya saya sangat sangat demanding dan amat mencabar. Tuan doakanlah untuk saya.
Kes C
Dialah dulunya yang mendidik saya agar jadi orang baik dan berguna kepada masyarakat. Namun kini dia tidak seperti dulu, bahkan lebih teruk apabila dia pula yang menentang apa yang perjuangkannya sebelum ini.
Futur
Futur bererti lemah, malas, berhenti atau terputus setelah dahulunya dia rajin dan konsisten. Di dalam konteks berkebajikan atau amal dakwah, ia adalah sejenis fenomena penyakit yang menimpa seseorang aktivis dalam bentuk rasa malas, menunda, berlambat-lambat dan lebih menyedihkan ialah apabila dia mengambil keputusan untuk berhenti daripada berbuat sesuatu yang baik setelah dia pernah beriltizam dengannya.
Kenapa futur bahaya?
Walaupun futur  adalah fenomena yang biasa berlaku di dalam diri seseorang tetapi ia mestikan diuruskan dengan baik agar sejajar dengan sunnah. Jika tidak ia akan menyebabkan kesan-kesan yang buruk.
Di antaranya :
1. Cuai kepada tanggung-jawabnya.Futur menyebabkan seseorang menjadi lemah dan malas di dalam menunaikan amanah dan tanggung-jawab yang dipikulnya. Ini menyebabkan tugasan tersebut tertangguh atau terbengkalai keseluruhannya.
2. Gugur dari jalan kebaikan.Sekiranya futur dibiarkan berpanjangan tanpa rawatan, maka dia akan menjadi satu tabiat. Lama kelamaan penyakit ini menjadi sebati dan seseorang itu menjadi semakin jauh dari amal kebaikan dan dia terus tenggelam di dalam dunianya. Apabila dia gugur dari jalan kebaikan , maka hilanglah kebaikan yang banyak darinya. Bahkan lebih teruk lagi apabila dia pula yang menentang seruan kebaikan yang pernah diperjuangkannya.
3. Mati di dalam keadaan yang futur.Apabila futur sudah menjadi kebiasaannya, maka dia menanggung risiko besar untuk mati di dalam keadaan sedemikian. Amat kita takuti sekali jika Allah swt mengambil nyawa kita sedangkan kita dalam keadaan futur, sedangkan Allah swt menghisab amal seseorang berdasarkan akhir hayatnya. Di atas sebab irulah Rasulullah s.a.w mengajar umatnya agar sentiasa berdoa dengan doa;
“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepadaMu dari kesusahan dan kesedihan, aku berlindung kepadaMu dari penyakit lemah dan malas. (Hadith riwayat Abu Daud)
Kenapa boleh futur ?
Di sana, terdapat banyak pintu yang boleh membuka jalan kepada futur
1-Terlebih di dalam pergaulan. Rasulullah s.a.w menasihatkan supaya kita memilih kawan sebagaimana sabdaannya yang bemaksud; 
“Seseorang itu mengikut agama temannya kerana itu hendaklah kamu melihat orang yang kamu jadikan teman.” (Hadith riwayat Abu Daud)
2-Berlebih-lebihan atau melampau di dalam beramal
Ramai aktivis muda begitu bersemangat pada mulanya untuk melakukan pelbagai perkara sehingga melupakan anjuran Islam dan kemampuan diri sendiri. Akhirnya apabila fenomena futur menjelma, maka dia menjadi lemah dan bosan. Ada juga di kalangan manusia yang suka dan berlebihan menilai orang lain, namun kemudiannya dia sendiri futur dan menjadi lebih jelek dari orang yang dinilainya.
Hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud;
“Lakukanlah amal sesuai dengan kemampuanmu kerana sesungguhnya Allah tidak merasa bosan sehingga kamu sendiri merasa bosan. Sesungguhnya amalan yang paling disukai oleh Allah ialah yang dilakukan secara berterusan walau pun sedikit. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
3-Berlebih-lebihan dalam perkara yang harus.                                                                                Satu contoh berlebihan di sini ialah di dalam melayari internet, chatting atau berFB. Apabila berlebihan dengannya, seseorang itu akan ketagihan sehingga banyak masa yang digunakan untuk ‘terbang’ di alam siber. Akibatnya masa untuk berbuat kebaikan menjadi kurang dan dia sering merasa konflik antara dua perkara ini.
4- Suka bersendirian.
Apabila seseorang suka bersendirian, maka dia telah hilang satu sistem pertahanannya daripada syaitan. Syaitan ibarat serigala yang sentiasa mengintai kambing yang terasing dari kumpulannya. Pastinya syaitan akan sentiasa berbisik agar seseorang itu meninggalkan amal kebaikan yang diperjuangkannya. Kita hanya akan mampu berkekalan di dalam kebaikan sekiranya terus bekerja dan hidup di dalam keadaan berjamaah dan bermasyarakat.
5-Kurang mengingati mati.
Antara faktor yang menjadi pemangkin kepada perjuangan ke arah kebaikan ialah dorongan untuk mendapat pahala, rindu dengan syurga, takutkan dosa dan siksa neraka. Amat penting bagi kita untuk terus mendidik diri agar istiqamah di dalam ibadah seperti membaca al Quran, solat subuh berjamaah dan amalan-amalan lain yang  akan mengingatkan kita kepada akhirat dan bukan hanya bercakap mengenai hal ehwal semasa atau politik semata-mata.
6-Enteng dengan perkara syubhat dan berbuat dosa.
Ada orang yang suka mengambil mudah atau enteng memandang dosa-dosa kecil. Lama kelamaan dia tercebur dan berterusan dengannya. Manusia pasti melakukan silap dan dosa tetapi apabila berterusan melakukannya maka ini akan menyebabkan hatinya gelap, dia menjadi futur dan kemudiannya berakhir dengan gugur.
7-Hati yang berpenyakit                                                                                                                     Ada di kalangan manusia berbuat kebaikan kerana inginkan nama dan populariti, ada yang berbuat demikian untuk mencuri hati gadis yang dicintainya dan pelbagai sebab yang lain. Kegagalan untuk memperbetulkan atau memperbarui niatnya akan menyebabkan dia sukar untuk bertahan lama daripada futur dan terus berundur.
8-Permasalahan dalaman organisasi                                                                                     Bermacam-macam faktor yang boleh  menyebabkan konfliks internal. Hanya mereka yang mampu berbesar hati dan berlapang dada serta dengan kebijaksanaan kepimpinan maka permasalahan-permasalahan ini akan dapat diatasi dengan baik.
9-Terlalu asyik dengan kerjaya dan dunianya.
Apabila seseorang telah menjadi terlalu asyik dengan kehidupannya, maka diai boleh tenggelam dengannya dan sukar untuk bangkit melainkan sekiranya dia ikhlas, intim hubungannya dengan Allah swt dan bersegera bangkit setelah dilanda futur.
Mari kita renungi bersama maksud sabdaan Rasulullah saw ini :
Sesungguhnya ada seorang hamba yang beramal dengan amalan ahli syurga menurut apa yang nampak di hadapan manusia, (namun) sebenarnya dia adalah penghunineraka, ada seorang hamba beramal dengan amalan ahli neraka menurut apa yangnampak di hadapan manusia, (namun) sebenarnya dia adalah penghuni syurga. Sesungguhnya amal-amal itu bergantung daripada akhirnya. [Hadith riwayat Bukhari]
Akhir kalam,
Syakhsiah diadun berdikit-dikit,                                                                                                  Tanpa gopoh dan tanpa kendur,                                                                                              Andainya futur segera bangkit,                                                                                                      Usah dibiarkan bersembah gugur.
Salam perjuangan….