Tuesday, September 2, 2014

Teacher vs Ustazah

Assalamualaikum. 

Alhamdulillah, sudah seminggu bekerja. Minggu ni dah boleh adapt dengan persekitaran sekolah, guru-guru dan pelajar. Dalam post yang lepas saya belum beritahu kalian sekolah yang saya mengajar ni sekolah ibu mengajar. Kiranya, kawan ibu kawan saya juga. Haa... Selalu kita dengar suami satu tempat kerja dengan isteri. Ini ibu dan anak. 

Nasib baik bilik guru ibu dan saya berlainan. Takda la nampak sangat. =) 

Nak dijadikan cerita, hari pertama masuk kerja, ada yang bertanya 'Ustazah baru ka?'. Saya ketawa. Mengajar Bahasa Inggeris, tapi nampak macam ustazah. Saya teacher bertudung labuh. 

Hari ini dalam kelas, budak-budak tersasul panggil ustazah. Saya okey ja. Tetapi harus diperbetulkan sebab itu sekolah. 

Saya diberi tiga kelas, darjah 2 Cemerlang, 4 Gemilang dan 4 Cemerlang. Gemilang kelas pertama, Cemerlang kelas kedua. Hari-hari ada kelas dengan mereka. Mencabar kesabaran mengajar kelas belakang. Hari ni memang sampai sakit tekak menjerit dalam kelas 4 Cemerlang. 

Suka sangat depa berlari, berlawan, bertumbuk. Saya bercakap di depan, depa bercakap di belakang. Memang tak dengar la apa saya suruh buat. Suara mengalahkan cikgu. 

Hari-hari kena brainstorm macam mana nak handle budak-budak ni. Seorang satu perangai. Semoga Allah berikan saya dan semua guru-guru kesabaran yang tinggi dalam mendidik anak-anak. Amin. 


No comments:

Post a Comment