Friday, February 1, 2013

NOORAH


Assalamualaikum..

Jom mengulas buku. =)

Kisah Noorah telah saya baca dalam karya kak Ummu Hani Abu Hassan, terbitan Galeri Ilmu. Banyak pengajaran yang boleh kita kutip dari pengalamannya. 
 
Yang paling saya terkesan, tentang nikmat iman. Nikmat iman dan islam itu telah mengubah peribadi seorang gadis yang degil kepada seorang yang teguh pendirian.Mengamalkan ajaran Islam yang sebenar-sebenarnya mampu merubah sese orang kea rah lebih baik. Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana memberi taufiq dan nur hidayah kepada Kathryn Bennet.

Ya Allah, limpahkanlah nur hidayahMu kepada saya, keluargaku, sahabat-sahabatku di alam persekolahan dan alam university… Amin.

Ukhti Noorah telah banyak melalui pelbagai jenis ujian yang Allah datangkan buatnya, antaranya ujian suami dan ujian kesihatannya..di mana dia telah endapat kanser payudara. Innalillah. Berkat kesabarannya, beliau mampu keluar dari kemelut yang melanda. Alhamdulillah.

Dalam travelog ini juga penulis juga menghuraikan sejarah kedatangan Islam ke Britain. Sejarah mengajar kita. Islam di Tanah Inggeris itu sedang berkembang kala ini, berkat usaha kaum Muslimin terdahulu. Alhamdulillah.

Saya kagum dengan beliau. Terima kasih kepada penulis, kak Ummu kerana menghadirkan kisah beliau untuk masyarakat mengambil pengajaran. =) Semoga Allah membalas jasa dia.

Waallahua’lam.


No comments:

Post a Comment