Friday, July 15, 2011

today story..

Alhamdulillah..i’ve done with `aA+Bb’ by Hlovate… this novel make me laugh and wanna cry at the same time.. huhu.. like a school love story..
Bahasa time….. 
banyak pengajaran yang saya dapat dari novel ni. Teringat masa sekolah rendah, waktu tu darjah enam, masa tu banyak kontroversi betul. Gaduh-gaduh boys and girl..cikgu kelas (cikgu Jasni) kata la,(lebih kurang begini la)… “kamu ni…gaduh2…mula-mula benci, lama-lama sayang..” Haha.. masa tu mana ada orang nak percaya, ya lah..baru darjah enam.. makin lama membesar, memang kata2 cikgu tu ada benarnya.
Dah banyak kisah benar tentang itu berlaku disekelilingku. =)
Dari banyak-banyak novel yang ku baca, banyak yang saya belajar. Belajar tentang kisah masyarakat yang pelbagai. Kisah yang tidak selalu indah. Kisah reality alam Bumi. Ada orang kata baca novel ini macam duduk kat alam maya. Haha.. for me, it was different. Sebab, ada kisah yang kita xlalui disekeliling kita, kita boleh lalui dalam novel. 
At least, we know how it feels. For me, novel writer not just write what they want to, but they include a real story inside it…

Actually, I really thanks to my beloved friend…because of her, I’m started with this hobby. Tq my dear, I really miss her. =)

From my reading, I got a lot of inspiration. I want to success in whatever  I do, whether  dunnia or akhirat.  And I learn new words too. Haha .. very interesting..
Today’s word I can’t forgotten, ….egomaniacs…

Okay .. Today’s lessons: 
  • *      Allah tidak akan bebankan hambanya dengan apa yang seseorang itu tidak berdaya.
  • *      Jika Allah mengambil sesuatu yang kita rasa kita patut dapat, kita kena ingat mungkin `sesuatu’ itu kita xdapat jaga dengan baik.. mungkin masa itu Allah kata kita masih tidak mampu untuk mengambil tanggungjawab itu…mungkin juga Allah nak kita berusaha lagi, sebab kalau kita dapat benda itu, kita lupa pada Dia yang memberi..
  • *      Belajar menghargai apa yang kita ada.

~AGAMA ADALAH KUNCI KEPADA KEJAYAAN ~


{{{{{{{{   Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “kami telah beriman” sedangkan mereka belum diuji lagi? (al-Ankabut : 2)   }}}}}}}}}}}}}}

No comments:

Post a Comment