Wednesday, June 8, 2011

TUNAS MUDA yang lalu...

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

apa khabar kalian di luar sana?? maafkan saya kerana lama menyepi. Saat ini tangan terasa mahu menekan papan kekunci di laptop kepunyaanku.. Saya teringat kem Tunas Muda(TM'11) yang saya hadiri baru-baru ini. Banyak kenangan yang menjadi santapan buat diri yang sentiasa mencari. 


Bahagian 1
Saya jumpa guru2 yang saya teringin sangat nak jumpa semenjak keluar sekolah dulu. Terima kasih cikgu. Rasanya kali ini saya sangat bertuah sebab jumpa cikgu Zuhailah, teacher Norliza, cikgu Chelimah, cikgu Azimah, ustazah Ummul Husna, dan ramai lagi. Banyak nostalgia bersama guru2 ini. Guru2 ini walaupun ada yang sebentar cuma saya mengenali mereka, tetapi banyak ilmu yang telah ku kutip. 


Saya masih ingat bagaimana cikgu Zuhailah menerapkan kepada kami to "LOVE CHEMISTRY". Haha.. Waktu di Tunas Muda yang lepas, saya tidak dapat menahan air mata sebab terlalu sebak berjumpa dengannya. tetapi, saya tidak sempat berjumpa semula dengan cikgu.


Buat teacher Norliza dan cikgu Chelimah, maafkan saya kerana tidak perasankan cikgu berdua kerana saat itu saya bergegas untuk tidak ketinggalan bas.


Bahagian 2.
TM'11 adalah kali ketiga keterlibatan saya sebagai jawatankuasa TM. Kali pertama dan ketiga ini saya menjadi fasilitator. Fasilitator ini pelbagai rupa dan cara. Saya sedaya upaya memanfaatkan apa yang saya ada untuk manfaat adik-adik tingkatan 2 SMKA Baling. 
Adik2 kumpulan saya pelbagai gaya. Ada yang ramah, ada juga yang pendiam. Satu perkara yang takkan saya lupa, masa nak bincang persembahan apa yang nak dibuat untuk Malam Kurik Kundi, saya hairan mengapa saya tanya idea apa ada....mereka diam membisu... Masa yang diberi untuk berlatih hanya sejam sahaja...dalam diam mereka, saya berfikir yang diam mereka itu berisi, mungkin barangkali segan dengan kakak fasilitator. Jadi saya tinggalkan mereka. Buatlah apa yang adik2 mahu buat.
Tidak sampai lima langkah saya meninggalkan mereka, dengarlah suara2 yang tadi diam seribu bahasa. Apa saya nak kata..........senyum sajalah. Dalam hati, kalian ini bagus rupanya, tidak mengharapkan pada bantuan fasi. 
Saya duduk dibangku kerusi yang agak jauh dari mereka, tapi masih mampu mendengar gelak ketawa mereka. Menyaksikan keletah adik2 ini membuatkan saya terharu. 

....setakat ini dahulu, bersambung kemudian....

No comments:

Post a Comment