Saturday, March 12, 2011

IQRA' !!!


Alhamdulillah, ku panjatkan kesyukuran kepada Allah Subhanahuwa Taala atas nikmat iman dan islam.Bersyukurlah kita di Malaysia tidak ditimpakan dengan azab tsunami dan gempa bumi.
Kali ini, saya nak berkongsi sedikit tentang mengapa kita perlu banyak membaca. Hmmm...mungkin ada yang bertanya kenapa nak tulis tentang bab2 membaca ni?? okay, sebabnya ialah bila kita banyak membaca, banyaklah informasi yang boleh dikongsi dengan orang lain. 
Contoh yang mudah, bila saya membaca, saya ada modal untuk menulis. Betulkan???
:-) Saya sangat suka buku, tetapi sejauh mana saya membaca buku... persoalan yang perlu kita fikirkan... Analogi tambahan : Si A mahu berniaga, tetapi dia tiada wang untuk memulakan perniagaan. Jadi, perniagaan yang si A idamkan tidak akan berlaku, kecuali dia berikhtiar untuk mendapatkan wang. 
Kesimpulannya, jom kita banyakkan membaca. Banyakkan juga bidang bacaan. Contohnya, kalau kita suka sejarah, jangan asyik baca buku sejarah saja,, bacalah buku tentang bidang yang lain pula. =) Mulakan pembacaan anda dengan sesuatu yang ringan,, kemudian suburkan dengan buku-buku yang lebih berat isinya.. Hiaskan pembacaan anda dengan majlis ilmu. 
OK, itu sahaja dari saya. Moga dengan ilmu, kita berjaya memartabatkan diri, agama dan negara.
Waallahu'alam.
Moga seisi alam mendoakan kita. Amin.

No comments:

Post a Comment