Tuesday, January 26, 2016

Cabaran Si Ustazah Kafa

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, masih dapat mengomel di ruang maya. Tinta yang lama ditinggalkan akan kita sambung.

Tahun ini saya dapat menyambung kontrak sebagai guru Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA). Mengajar Tahun 5B, iaitu kelas kedua. Baru mengajar dua minggu, bermula dari minggu kedua persekolahan saya sudah pening kepala. Hari mengajar mesti sakit kepala. Aduh...

Ragam anak-anak yang hampir 30 orang memang menguji fizikal dan mental. Minggu lepas, seharian kelas KAFA menyuruh mereka menghafal niat solat farhu. Aduhai anak, umurmu sudah sebelas tahun, bagaimana kamu solat nak, niatnya sudah hancur. Runtun hatiku, memikirkan masalah anak-anak. Pasti ramai antara ibu bapanya yang ambil mudah bab solat.

Itu bab solat, belum baca Al-Quran lagi, belum suruh baca jawi lagi. Hampir sepuluh orang belum menginjak al-Quran. Masih bertatih dengan Iqra'. Allahu, sungguh saya berdoa moga anak-anak sedar dengan keperluan ilmu Fardhu Ain dan Al-Quran. Sudahlah kelas KAFA di sekolah yang saya ajar hanya dua hari seminggu, ini bermakna masa yang saya peruntuk untuk mereka agak terbatas.

Anak-anak tahun 5 akan menduduki Ujian Penilaian Kelas Kafa (UPKK) pada Oktober ini, yang semua soalan ujiannya dalam tulisan jawi. Andai mereka belum mahir, manakan faham soalannya.

Besar cabaranku. Besar tanggungjawabku. Kuatkan hati. Mari kita tambah ilmu untuk memberi kepada orang lain. InsyaAllah.



2 comments: